Idol och Skåning-syndromet.

Helgen är sluuuut känns det som. Bara lördag, I know! Men eftersom jag förtillfället, till och med måndag, går utan jobb så är varje dag helg för mig... ;) Bara en enda sak som skall skötas, och det är träningen, sen så är det ju en annan historia att jag är så jäkla seeeg så även om jag bara har 1½ timmes träning någon dag så är jag ändå inte färdig med det hela förrns efter 15.00 typ...

Men, nu kom jag ifrån ämnet.. Ingen större överraskning iofs. men för ovanlighetens skulle tänkte jag försök hålla mig till rubriken... Vilket jag misslyckas med totalt, men here we go! Igår blev det Idol-tittande och min älskling Marie vann. Får goosebumps varje gång hon sjunger.
Förlåt, jag vet att jag är Skåning, och vi skåningar lider ju oftast av en sjukdom som innebär att man skall älska allt ifrån Skåne och det som är utanför Skånes gränser är oftast skit. Så detta innebär ju att jag egentligen skulle ha velat att Amanda eller Andreas skulle ha tagit hem hela skiten. Jag skulle alltså ha varit en kvinnlig version av Cerdic med andra ord. MEN! Jag svek er tyvärr denna gången...
Marie är en typisk "Idol", en som passar i Idol-ramen, med en ruskigt mäktig röst. Amanda är en artist, en cool rocktjej som nog kommer gå långt med sin lite Maja-i-TheSounds-stil. Men, vems röst passar bäst in i på den kommande Idol-skivan? Om den kommer följa samma spår som de tidigare tre skivorna så är det ju Maries powerballad-röst, no doubt.. Med detta menar jag absolut inte att Amanda är dålig, nej nej nej. Tvärtom, jag menar att Amanda är cool. Men med hennes coola skrovliga röst så bör hon göra sitt eget, coola soul-50-80tals-inspirerade race, inte Idols koncept. Då blir det nog bäst!

Som jag även såg i tidningen.. vem är det egentligen man mest minns av alla de svenska årgångarna av Idol?

Daniel Lindström eller Darin Zanyar?
Agnes Carlsson eller Sebastian Karlsson?
Markus Fagervall eller Erik Segerstedt?

Det verkar nästan gå bättre för de som kommer 2a och får köra sitt eget race ifrån början...

Och, nu känner jag mig dessutom som en nörd.. Dels för att detta var ett av de längsta inläggen i min historia, och för att detta ett-av-de-längsta-inläggen-i-min-historia handlade om, just det, IDOL.
Lord, please forgive for I have sinned.

Kommentarer
Postat av: Cerdic

Först vill jag bara påpeka att det inte är någon "sjukdom" att skåningar är kritiska till sånt som kommer norrifrån, det är helt enkelt fördomar som man grundat på sina egna erfarenheter. Det finns helt enkelt ingenting som de norröver är bättre på än skåningar :)

Och afan att det EGENTLIGEN var bäst att Amanda blev tvåa, men jag tror ändå hon hade velat vinna, och det hade jag unnat henne. Förutom första låten i fredags var faktiskt inte Marie något speciellt, och jag är ganska övertygad om att det beror mer på låten än på henne. Som en vis man en gång skrev så är det oftast låtarna som gör Marie, medan det ofta är tvärtom för Amanda. Och det är ju definitivt det senare man ska eftersträva som artist.
Sedan kan man ju tycka att man ska rösta fram den bästa artisten, inte den artist som är bäst lämpad för skivan som kommer. Om det hade varit en typ aerosmith-inspirerad skiva, hade du röstat fram Andreas då? :)

Till slut vill jag bara påpeka att Markus är mer "ihågkommen" än Erik. Och det är nog ganska dött lopp mellan Agnes och Sebastian ändå tror jag, hon har ju fått en liten revival här på slutet :)

Ännu lite mer itll slut, så är det helt brutalt vad Marie har klarat sig ifrån kritik när det gäller hennes scenframträdande på slutet alltså.

=)

2007-12-09 @ 21:48:37
URL: http://kunglig.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0